maandag 8 december 2008



Om Mani Padme Hum
Mantra van Avalokiteshvara (Chenrezig)
De Boeddha van het Mededogen.

De Bodhisattva Avalokiteshvara vertegenwoordigt eindeloze liefde en mededogen.




Avalokiteshvara wordt vaak afgebeeld met 4 armen :
De eerste 2 armen houdt hij gevouwen voor zijn hart en symboliseert daarmee dat alle Boeddha’s en Bodhisattva’s gevoelige wezens beschermen tegen lijden.
In zijn rechterhand houdt hij een kristallen rozenkrans die symboliseert zijn mogelijkheid om uit het samsara te stappen en herinnert de gelovige er aan zijn mantra: “Om Mani Padme Hum” te reciteren.
In zijn linkerhand heeft hij de steel van de uptala bloem welke zijn pure motivatie symboliseert.

Er wordt gezegd dat de Dalai Lama een reïncarnatie van Avalokiteshvara is.

Om Mani Padme Hum betekent letterlijk "Heil het juweel in de Lotus". De lotus (Padme) staat voor de Boeddha Avalokiteshvara, de Boeddha van het Mededogen, vandaar dat de mantra vertaald wordt als "Hulde aan het Mededogen" .
Veel Boeddhisten reciteren deze mantra dagelijks.

Protector Op een dag kreeg ik een klein beschermend sieraad uit een klooster, prachtig en liefdevol gemaakt door praktiserende Boeddhisten. Het bleek een unieke boeddhistische beschermer te zijn: Op papier geschreven en daarna gedrukte mantra's worden in saffraanwater gedompeld, vervolgens gedroogd en gevouwen en tenslotte met zijden draad omwikkeld.
De beschermers kan men bij zich dragen of op een speciale plek in huis (kantoor, winkel of in de auto) leggen, bv boven de deur of onder een kussen.
Ik deed dit amulet om mijn hals en voelde na een korte tijd de werking, ik werd zelfverzekerder , helderder en doortastender. Vroeger was ik iemand die vaak "had ik maar" dit of dat gezegd, woorden schoten mij altijd te kort, acties waren te laat. Dat heb ik nu niet meer, ik weet nu het juiste te zeggen, ik heb meer verbinding met mijn werkelijke zelf en ben daardoor spontaner geworden. Inmiddels 3 jaar later draag ik deze magische talisman nog en ik ben verbaasd over de kracht en de ongelofelijk werking er van.

Boudanath ligt even buiten Kathmandu en wordt ook wel Bodnath of The Great Stupa genoemd. Boudanath is één van de grootste en meest bekende boeddhistische stupas ter wereld. Vanuit de hoofingang loop je direct tegen de grote stupa aan met de ogen van de Boeddha, overal wapperen gebedsvlaggen, een indrukwekkende gezicht, het eerste bezoek aan deze stupa is een bijzondere belevenis. Tibetaanse en Nepalese boeddhisten lopen de kora (met de klok mee) terwijl ze aan de gebedsmolens draaien waar de mantra "Om Mani Padme Hum" ingeschreven staat. In de smalle zijstraatjes van de stupa Bouddhanath zijn talloze kleine Dharma winkeltjes, die gerund worden door praktiserende Boeddhisten, mensen die hun leven wijden aan het Boeddhisme en het mededogen.
zie ook: http://dakiniswereld.blogspot.com

Geen opmerkingen: