maandag 23 februari 2009

Boeddha van Wierook en Zung

Tijdens mijn laatste reis naar Nepal liep ik toevallig tegen een piepkleine groothandel van wierook aan. De groothandel was niet meer dan 4m² groot: een kleine toonbank, een krukje om op te zitten en verder overal wierook opgestapeld. Ik wist meteen dat ik klant zou worden van deze unieke groothandel. Na een aantal fantastische wieroken uitgeprobeerd te hebben viel mijn oog op een klein Boeddhabeeld. Tot mijn verbazing was dit boeddhabeeldje ook van wierook gemaakt ! Zoiets heb ik nog nooit gezien. De Boeddha van wierook zat in een prachtig doosje en was door Tibetaanse monniken die als vluchtelingen in Nepal leven gemaakt met het doel de boodschap van de Boeddha "vrede en liefde" uit te dragen naar de wereld. Het beeldje bevat Zung, dat is een mantra, in dit geval is het een mantrarol met de mantra van de Boeddha Shakyamuni:

“Om muni muni maha muniye sakyamuni swaha ”

Shakyamuni is de Historische Boeddha , hij raakt ter getuigenis voor de waarheid van zijn woorden met zijn rechterhand de aarde aan. De linkerhand rust in zijn schoot met het gebaar om in diepe meditatie de eigenschap van realiteit in zich op te nemen, in zijn linkerhand heeft hij een bedelnap gevuld met de 3 nectars: wijsheid, lang leven en vrij van ziekten.

Geen opmerkingen: